undervisning

Undervisningen på Jesusskolen er delt opp i 7 hovedområder og under hver av disse har vi fag. Vi har 10 undervisningstimer hver uke i tillegg til lovsang, bønn, evangelisering, disippelgrupper, menighetspraksis og misjonsturer. Hovedområdene for undervisningen er:

1. BIBEL
2. BØNN OG TILBEDELSE
3. GRUNNVOLLen
4. disippelskap
5. IDENTITET
6. UTRUSTNING
7. FELLESSKAP OG RELASJONER

1. BIBEL

Bibelen er innblåst av Den Hellige Ånd og er Guds ord til oss i dag. Vi ønsker at bibelen skal bli en levende bok for de som går på Jesusskolen derfor vil vi hjelpe elevene til å både lese og forstå bibelen.

I undervisningen kommer vi til å gi en oversikt over alle bøker og brev i det nye testamentet og gå gjennom frelseshistorie i det gamle testamentet. I tillegg vil vi undervise oss grundigere gjennom Markusevangeliet, Johannesevangeliet, Apostlenes gjerninger, Romerbrevet, Galaterbrevet og Efeserbrevet.

2. bønn og tilbedelse

Bønn og tilbedelse er viktige ingredienser i vår relasjon til Gud. På Jesusskolen vil vi derfor undervise og praktisere dette mye. Vi ønsker at elevene skal leve en livsstil av tilbedelse og erfare bønnens kraft.

I undervisningen kommer vi til å fokusere på personlig bønneliv, forskjellige former for tilbedelse og lovprisning, kollektiv bønn, soaking, stille bønn, forbønn, troens bønn, utholdende bønn, gjennombruddsbønn, åndelig krigføring, tungetale, profetisk bønn o.l.

3. GRUNNVOLLen

En sterk grunnmur skaper et sterkt kristenliv som gjør at vi kan bli stående både gjennom livets stormer og å bli brukt sterkt av Gud. Bygger man skjevt fra starten kommer man dårlig ut seinere. I undervisningen om grunnvollen kommer vi til å fordype oss i de fundamentale elementene av den kristne tro.

I undervisningen vil først gå inn i evangeliet, omvendelse, tro, dåp i vann, dåpen i Den Hellige Ånd, oppstandelsen og evig dom. Etter dette vil vi berøre andre sentrale temaer som nattverd, menigheten, endetiden og Israel m.m.

4. identitet

Når vi blir frelst får vi en ny identitet i Jesus. Vi blir rettferdiggjort, hellige, Guds barn, nye skapninger og vi er satt med Jesus i det himmelske. Men det er ikke alltid vi automatisk begynner å leve fra denne nye identiteten. Derfor kommer vi til å undervise disse tingene så vi både får åpenbaring, forståelse og erfaring på hvem vi er i Jesus Kristus.

I begynnelsen av året legger vi vekt på Guds kjærlighet, Guds nåde og barnekåret sånn at vi ikke lever kristenlivet ut fra strev og fordømmelse. Så går vi videre inn i å leve et hellig liv og den troendes autoritet.

5. disippelskap

Det første Jesus sa til de som skulle bli hans disipler var: Følg meg! Det siste han sa var: gå ut og gjør alle folkeslag til disipler. Å være en etterfølger av Jesus er mer enn å kalle seg kristen og gå jevnlig på møter.

I dette faget vil vi snakke om å leve med Jesus som Herre, et liv i etterfølgelse, leve i Ånden, handlende tro, hvordan trene nye disipler, lidelse og forfølgelse. Mot slutten av året kommer vi til å fokusere mer på frivillighet, tjenende lederskap og personlig kall. Vi ønsker at alle elever kommer til å leve som grunnleggende disippelskap men også finner ut hvilke gaver og oppdrag Gud har gitt dem personlig.

6. utrustning

Sammen med oppdraget om å forkynne evangeliet og trene disipler vil Gud utruste oss med sin Ånd og kraft. Vi kommer til å undervise om de forskjellige nådegavene men også bruke mye tid på å praktisere dem. Hver uke kommer vi til å gå ut på gatene for å gi mennesker en berøring av Jesus og gi dem evangeliet.

Emner vi kommer til å undervise under temaet utrustning er: nådegavene, helbredelse av syke, det profetiske, kaste ut onde ånder, forkynne og demonstrere evangeliet, lede mennesker til Jesus, misjon og menighetsplanting m.m.

7. FELLESSKAP
og relasjoner

Gud er en person som er opptatt av relasjoner. Faderen, Sønnen og Ånden er et fellesskap i seg selv og har invitert oss inn i relasjon med han og hverandre.

Vi trenger å lære å leve godt i relasjoner derfor vil vi legge vekt på å undervise om Guds ordninger for relasjoner, skapelsen, menneskets ukrenkelige verdi, kjønn og identitet, ekteskapet, sex, familie, barn, menigheten som familie og hvordan leve med hverandre i kjærlighet. Vi vil også berøre temaer som kommunikasjon, hedringskultur, tilgivelse, forsoning, personlighet og indre helbredelse.